Na początek trzeba wokal poprawnie nagrać z odpowiednim dBFS, tak aby podczas głośniejszych momentów nie nastąpiło przesterowanie przetwornika. Czesto zdarza sie ze duzo osob pisze mi prywatne wiadomosci odnosnie tego, ze ich interfejs nie potrafi 'dobrze nagrywac wokalu'
😉 Kazdy wokal jest inny tak samo jak kazdy mikrofon jest inny i mikrofon tak samo nalezy dobierac pod siebie. Tanie chinskie mikrofony typu MXL-opodobne beda mialo bardzo wysoka i jaskawa górę, która przy obrobce bedzie bardzo kuła w uszy słuchacza. Wmiksować wokal to gotowego podkładu jest mi o wiele trudniej niż wmiksować taki wokal do otwartej sesji, kiedy mamy jeszcze wszystkie ślady dostępne.
Najprościej zrobić tak jak mówi kolega powyżej - w każdym DAW czy jest to Reaper, Logic, Cubase czy wspominany Adobe Audition lub Cooledit jest sekcja insertów oraz wysyłek (sendów). Właśnie w efektowach insertowych na śladzie na którym mamy wokal zapinamy equalizer, kompresor, ewentualnie kolejny eq oraz efekty poglosowe. Najważniejszą rzeczą jest używać tych narzędzi świadomie i nie z gotowych presetów, które czesto sa w tych pluginach wpisane. Pamiętajmy, że każdy wokal jest inny a w przypadku kompresora jest nagrany również na innym poziomie - w przypadku uzywania gotowych presetow taki sygnal moze byc wogole niekompresowany lub przekompresowany. Nie ma złotego środka, trzeba probować samemu, aż dojdzie się do wprawy. Audacity napewno w tym nie pomoże
😉