Manam
Maanam – polski zespół rockowy, jeden z najpopularniejszych polskich przedstawicieli tego gatunku, sięgający korzeniami do polskiego ruchu hippisowskiego. Pochodzenie nazwy zespołu nie jest do końca jasne, Kora uważa, że jest to rozwinięcie słowa z języka staroperskiego oznaczającego "ja jestem", natomiast Marek Jackowski twierdzi, że jest to rozwinięcie skrótu nazwy duetu "M-a-M" stworzonego przez niego i Milo Kurtisa w 1975.
Maanam – polski zespół rockowy, jeden z najpopularniejszych polskich przedstawicieli tego gatunku, sięgający korzeniami do polskiego ruchu hippisowskiego.
Pochodzenie nazwy zespołu nie jest do końca jasne, Kora uważa, że jest to rozwinięcie słowa z języka staroperskiego oznaczającego "ja jestem", natomiast Marek Jackowski twierdzi, że jest to rozwinięcie skrótu nazwy duetu "M-a-M" stworzonego przez niego i Milo Kurtisa w 1975.
Zespół wystąpił po raz pierwszy w składzie Kora, Jackowski i Kurtis w roku 1976, po odejściu Kurtisa do Osjanu zastąpił go John Porter, a grupa występująca wtedy pod nazwą "Maanam Elektryczny Prysznic" przeszła z grania mistycznej, wschodniej muzyki na bardziej rockowe brzmienie.
lata siedemdziesiąte
W grudniu 1975 r. Marek Jackowski i Milo Kurtis zagrali koncert w warszawskim "Teatrze Studio". Postanowili wówczas wystepować razem regularnie i wymyśleć dla zespołu stosowniejszą nazwę. "Marek i Milo" brzmiało kiepsko, próbowali to skrócić, wyszło M and M, zredukowali do M-a-M, nie podobało im się, zaczęli wstawiać do środka różne litery, ktoś doradził, żeby zdwoić "a", wreszcie powstało słowo MAANAM, ładnie komponujące się graficznie, tajemnicze i dostojne, jakby wzięte ze starożytnego języka. I nazwa, i repertuar z pierwszego roku wystepów świadczyły, że w Maanamie kołatał się duch muzyki "Ossiana". Duch ten jednak musiał coraz częściej zmagać się z duchem rock'n'rolla. Jednakże Milo Kurtis coraz mniej był zainteresowany Maanamem, a coraz bardziej stałymi występami z "Ossianem". Jackowski próbował grać z różnymi warszawskimi gitarzystami. Kurtis związał się z "Ossianem", lecz ciągle jeszcze pojawiał się w zespole Jackowskiego. W 1976 r. w czasie koncertu w poznańskim klubie "Aspirynka" z Jackowskim i Kurtisem wystapiła Kora. Po raz pierwszy.
Wiosną 1977 r. Jackowski znalazł nowego gitarzystę - Anglika Johna Portera. Fascynacja muzyką rockową nie mogła jednak scementować na długo tego tria. Repertuar wyrażnie rozpadał się na dwie części, i to nie tylko z tego powodu, że Kora śpiewała po polsku, a Porter po angielsku. W maju 1979 r. Porter rozstał się z Maanamem, a może Maanam z Porterem. W każdym razie na koncert zespołu we Wrocławiu stawił się tylko John Porter. Wraz z dwoma miejscowymi muzykami założył własną grupę "Porter Band". Maanam ciągle był wielką niewiadomą.
Marek Jackowski z Korą pod firmą "Maanam", ale z muzykami z zespołu "Dżamble", nagrali płytę-singiel Hamlet/Oprócz. I niedługo po tym nagraniu, w lecie 1979r., na estradzie pojawił się Maanam w nowej formie - "zelektryfikowanego" kwintetu. W skład grupy (obok Kory i Marka) weszli: gitarzysta Ryszard Olesiński, jego brat gitarzysta basowy Krzysztof Olesiński i perkusista Ryszard Kupidura. W tym składzie zespół gra udany koncert na Muzycznym Campingu w Lubaniu, ale przełom przynoszą dopiero występy w .....
lata osiemdziesiąte
Na początku 1980 r. Maanam, nagrywa drugi singiel "Boskie Buenos/Żądza pieniądza". 6 czerwca występuje na I Ogólnopolskim Przeglądzie Muzyki Młodej Generacji - Jarocin'80. Kilkanaście dni później grupa debiutuje na festiwalu w Opolu. Wykonane przez Korę Boskie Buenos wywołuje ogólnokrajowy szok i rock wyważa drzwi świątyni polskiej piosenki. Na przełomie sierpnia i września zespół nagrywa w studio w Lublinie swój pierwszy longplay Maanam. Ryszarda Kupidurę zastepuje na perkusji Paweł Markowski. Gościnnie na płycie gra saksofonista Zbigniew Namysłowski. W tym samym roku Maanam występuje w fabularnym filmie Krzysztofa Rogulskiego "Wielka Majówka", w którym wykonuje: Ta noc do innych jest niepodobna, Och, ten Hollywood, DT Centrum, Stoje, stoję. "Wielka Majówka" staje się filmem kultowym. Ludzie szaleją na punkcie Maanamu. Jak grzyby po deszczu powstają fan cluby zespołu.
W styczniu 1982 r., w czasie stanu wojennego, powstaje w krakowskim studio Teatru Stu druga długogrająca płyta Maanamu O!. Krzysztofa Olesińskiego na gitarze basowej zastępuje Bogdan Kowalewski. O! zawiera materiał napisany jeszcze przed 13 grudnia 1981 r. Gościnnie na płycie gra Tomasz Stańko - trąbka. Pomimo pojawiajacej sie konkurencji Maanam pozostaje na szczycie popularności, a płyta, częściowo nawet bez okładek, rozchodzi się w błyskawicznym tempie.
Wiosną 1982 r. zespół odbywa swoje pierwsze zagraniczne tournee, grajac w paryskim klubie "Bain Douches", a następnie berlińskim "Quartier Latin".
7 lipca 1982 r. na festiwalu dei Due Mondi w Spoleto ma miejsce premiera "Mątwy" Witkacego prezentowanej przez zespół Teatru Starego w Krakowie. Obok m.in Jerzego Stuhra, Jerzego Bińczyckiego, Ewy Kolasińskiej występuje ....... Kora. Spektakl wystawiany jest także w Mediolanie.
Na początku 1983 r. zespół nagrywa singiel "Kocham Cię, kochanie moje/Elektrospiro kontra Zanzara". W tym roku podpisuje też umowę menadżerską z pierwsza prywatną firmą fonograficzną ROGOT. Maanam wyjeżdża na kilka tras koncertowych po RFN i Holandii. Na przełomie maja i czerwca w krakowskim studio ZPR Maanam nagrywa płytę Nocny Patrol oraz jej anglojęzyczny odpowiednik Night Patrol. Producentem jest Brytyjczyk Neil Black. Płyta zostaje wydana w krajach Benelexu i Niemczech. Równolegle Nocny Patrol pojawia się na rynku polskim. Album staje się klasyką polskiego rocka, a niemal wszystkie utwory nagrane na płycie - superprzebojami.
Rok 1984. Maanam odmawia wystąpienia na koncercie przyjażni ze Związkiem Radzieckim. Grupa zostaje umieszczona na czarnej liście, znika z polskich anten radiowych, ekranów telewizyjnych i łam prasy. Na liście przebojów Trójki, w miejscu gdzie powinno być Simple Story puszczano wtedy tylko perkusyjny wstęp do To tylko tango. Pod wpływem ogromnego nacisku fanów zespół zostaje jednak "odwieszony". W tym samym roku ROGOT w porozumieniu z niemiecką firmą Fuego wydaje w RFN materiał koncertowy Totalski No Problemski.
W 1985 r. Maanam nagrywa dla niemieckiej RCA płytę Wet Cat oraz jej polskojęzyczną wersję Mental Cut. Zespół odbywa trasę promocyjną po Niemczech. Występuje w wielu niemieckich telewizjach. Mimo ogromnego sukcesu Maanam postanawia zawiesić działalność.
10 stycznia 1986 r. Maanam gra charytatywny koncert na rzecz dzieci niewidomych w Sali Kongresowej w Warszawie. Jest to ostatni koncert zespołu w tej dekadzie i w tym składzie. Kora ogłasza rozwiązanie zespołu. W okresie zawieszania działalności zespołu - Maanam, Kora dalej poszerza swój dorobek artystyczny. W 1987 roku nagrała wraz z Pudelsami płytę "Bella Pupa", na której większość utworów zaśpiewał nie Maciej Maleńczuk, ale zaproszona do tych nagrań Kora, śpiewając teksty tragicznie zmarłego Piotr Marka. Rok później Kora nagrywa swoją pierwszą solową płytę " Ja Pana w podróż zabiorę" Płyta długo czekała na swoją premierę bo, aż do 1993 roku. W okresie rozwiązania zespołu W listopadzie 1998 roku Rogot wbrew zespołowi wydaje materiał koncertowy "Live". Kora i Marek, wywiązując się z wcześniejszych zobowiązań, wraz z Marcinem Ciempielem (bas), Kostkiem Joriadisem (keyboard) i Krzysztofem Dominikiem (perkusja) nagrywają płytę "Sie Ściemnia". Do tytułowego utworu powstaje animowany teledysk (reżyseria Marian Cholerek), który jest pierwszym teledyskiem polskim emitowanym w MTV. Kora i Marek udzielają również dla tej stacji wywiadu. Płyta "Sie Ściemnia" jest płytą najmniej znaną w dokonaniach zespołu. W sierpniu 1988 r. Maanam gra jeszcze koncerty w Niemczech, po czym nastepuje długa cisza.
lata dziewięćdziesiąte
W maju 1991 r. nastepuje wielki Come Back Maanamu. Zespół powraca w klasycznym składzie: Kora, Marek, Ryszard, Bogdan i Paweł. Zaczynają wszystko od początku. Maanam gra trasę koncertową pod hasłem "Nie bój się". W lipcu Maanam nagrywa pierwszą w nowej dekadzie płytę "Derwisz i Anioł", która okazuje się sukcesem na rodzącym się w Polsce niezależnym rynku fonograficznym.
W 1992 r. poważnemu wypadkowi samochodowemu ulega basista Bogdan Kowalewski. Zastępuje go pierwszy basista Maanamu Krzysztof Olesiński. Grupa gra koncert w warszawskim klubie "Remont". Kamlining wydaje ten materiał na płycie pod tytułem "Maanamania"
W 1993 r. we wrześniu zespół koncertuje w nowojorskim klubie "Limelight". W lutym 1994 r. gra trasę koncertową w Australii. Na przełomie kwietnia i maja Maanam nagrywa płytę "Róża". Jest to nowa seria nieśmiertelnych przebojów. Róża osiąga ogromny sukces komercyjny.
W 1995 r. Maanam, gra trzyczęściową halową trasę koncertową Róża, która staje się wielkim sukcesem zespołu. Wręczenie zespołowi platynowej płyty w sopockiej Operze Leśnej jest retransmitowane przez MTV. MTV puszcza także nowy animowany teledysk "Wieje piaskiem od strony wojny", którego autorem jest Piotr Dumała. W maju 1995 r. Maanam nagrywa "czwórkę" "Kolekcjoner". Na instrumentach perkusyjnych gra David Saucedo Valle, pochodzący z Meksyku. Wielkim przebojem staje się zawarta na płytce piosenka Po prostu bądź. Płycie towarzyszy znakomity teledysk Mariusza Grzegorzka, który jest też reżyserem mini filmu "Pięć bajek o miłości" (1996 r.), składającego się z teledysków Maanamu. W kwietniu 1996r. zespół nagrywa w podwarszawskim studio Sonus kolejną płytę - Łóżko. W maju odbywa się "Wielka Majówka" Radia Zet z grupą Maanam. Seria darmowych koncertów na świeżym powietrzu w najwiekszych miastach kraju. Publiczność - 500 000 ludzi. Płyta Łóżko jeszcze przed premierą zdobywa status złotej płyty.
Wiosną 1997 r. Maanam odbywa trasę promującą płytę Łóżko. Gra koncerty w wypełnionych do ostatniego miejsca halach sportowych. Ukazują się promocyjne radiowe płytki: "Maanam świąteczno - karnawałowy" i "Sahara". W maju i czerwcu odbywa się druga edycja Wielkiej Majówki Radia Zet z zespołem Maanam. Jest to najdroższa plenerowa impreza w historii polskiej muzyki rockowej. W sierpniu Maanam nagrywa dwie szybkie piosenki "Smycz" i "Hamlet(97)", do składankowego albumu "Rockandrolle", który ma swoją premierę w październiku. W listopadzie i grudniu zespół odbywa trasę koncertową po Kanadzie i USA. Gra w słynnym klubie "Guverment" w Toronto, "Richard's on Richard's w Vancouver, "Tunnel" w Nowym Jorku i "Metro" w Chicago.
W lutym 1998 r. Maanam nagrywa utwory Przystań do filmu o tym samym tytule i Agresywne lato - reminiscencje z powodziowego lata 1997 r. Wiosną tego roku zespół pracuje w warszawskim studio S4 nad płytą Klucz. Po zakończeniu nagrań grupa koncertuje, przygotowując się do wielkiej jesiennej trasy koncertowej promującej album. Premiera płyty ma miejsce 28 września. Niestety, m.in. z powodu choroby Kory płyta ma słabą promocję i nie jest doceniona w stopniu, na jaki zasługuje. W roku 1999 r Maanam występuje na na Festiwalu Jerzego Owsiaka dla 250 000 ludzi. Zespół został przyjęty entuzjastycznie.
lata dwutysięczne
W kwietniu 2000 roku Maanam gra dwa koncerty w Sali Kongresowej w Warszawie z okazji dwudziestopięciolecia istnienia zespołu. Zespołowi towarzyszą przyjaciele i goście: Milo Kurtis, John Porter, Robert Brylewski, Zbigniew Namyslowski, Sławek Wierzcholski, Muniek Staszczyk, Justyna Steczkowska, Kasia Nosowska, Artur Rojek, Stanisław Soyka, Boguś Łyszkiewicz. Koncert jest bezpośrednio transmitowany przez TVP 2 i Radio Zet. Po koncercie ukazuje się pierwsza płyta DVD zespołu Maanam. Płyta obok koncertu zawiera film "Epoka Maanamu" ukazujący historię zespołu. Między majem a lipcem Maanam nagrywał w warszawskim studio Buffo nową płytę długogrającą pod tytułem "Hotel Nirwana". Producentami byli Anglik Neil Black i Amerykanin Barry Kinder. Po raz pierwszy w swojej historii zespól zastosował loopy, komputery i sample. Na klawiszach Hammonda grał Cezary Kaźmierczak. Pierwszym singlem do płyty "Piekło i Niebo". Oprócz głównego utworu na singlu znajdujemy remiksy utworu: londyński - triphopowy zrobiony przez Barrego i Neila, warszawski - dansowy - Sebastiana Witkowskiego i transowy - D.J. Pereza (prywatnie syna Kory). Poraz pierwszy również na płycie dołączony jest wideoclip do piosenki "Piekło i Niebo" Do piosenki "Piekło i nieba" teledysk zrobił Bolesław Pawica. Drugim singlem wyłącznie radiowym jest "Chińskie morze". Do tego utworu również powstaje wideoclip reżyserem "Chińskiego morza" jest Tomasz Nalewajek. Pod koniec kwietnia 2001 r. ukazał się kolejny sigiel "Wolno, wolno płyną łodzie". Reżyserem videoclipu był Michał Marczak (nagroda na Yachfestiwal jako odkrycie roku).
17 czerwca Maanam wystąpił na Ontario Place w Toronto. Były to obchody Dnia Polaka. Zespół zagrał w Molson Amphitheatre na koncercie głównym.
30 lipca miała miejsce premiera radiowa czwartego singla promującego "Hotel Nirwana" z utworem "Bliźniak". Na płytce znalazły się także dwa remiksy utworu "Wolno wolno płyną łodzie", zrobione przez Slavo i DJ Pereza.
18 listopada ukazuje się kolejny singiel z płyty "Hotel Nirwana" - "Jeszcze jeden pocałunek". Jest to wersja zedytowana.
9 grudnia 2001r. Maanam zagrał koncert w Doboju k/Sarajewa, w Bośni, dla żołnierzy Nordycko-Polskiej Grupy Bojowej SFOR. Koncert zorganizowany z inicjatywy Ambasady RP w Bośni Hercegowinie dodatkowo sponsorowany przez firmę Zepter International.
20 września 2003r. nastąpiły zmiany w składzie zespołu Maanam. Odeszli na własną prośbę i za obopólną zgodą: Ryszard Olesiński, Krzysztof Olesiński i Paweł Markowski. W zespole zostali Kora i Marek Jackowski.
Zespół przygotowuje się do nagrywania nowej płyty pod roboczym tytułem „Znaki szczególne". Marek Jackowski zaprosił do współpracy następujących muzyków:
Jose Manuel Alban Juarez - perkusja. Manuel gra w zespołach Koraolola ! Calle Sol. Ojciec jego pochodzi z Peru. Płynie w nim krew czarnych mieszkańców nadmorskich rejonów Peru.
Bogdan Wawrzynowicz - gitara basowa. Bogdan dotychczas grał w zespole Energy, współpracował z Edytą Bartosiewicz i Kasią Kowalską. Bogdan jest mulatem. Ojciec jego pochodzi z Nigerii.
Cezary Kaźmierczak - instrumenty klawiszowe. Czarek pochodzi z Raciąża, ale mieszka w Olsztynie. Aktualnie pisze prace doktorską z historii.
Yanina Iwański - gitara. Muzyk z Częstochowy, autor wielu własnych piosenek. Między innymi grał ze Stasiem Soyką. Tie Breakiem i Drum Freaks.
31 grudnia 2008 roku Maanam zawiesił działalność.
18 maja 2013 roku lider grupy zmarł na zawał serca. .