Sokół feat. Pono

2 piosenki

Sokół (WWO, ZIP Skład) i Pono (Zipera, ZIP Skład) zaczynali w połowie lat dziewięćdziesiątych. Pojawiali sie jako TPWC na płytach DJ Volta i różnych składankach. Dziś po 11 latach nagrywają pierwszy album w duecie. Zaczynali undergroundowo, nagrywając kawałki w małym, nieprofesjonalnym studyjku Indigo na tyłach sklepu muzycznego z pomocą Karola i Bogusza Jr. Robili to dla siebie, ale kawałki szybko rozeszły sie w Warszawie – wtedy jeszcze bez internetu, przegrywane z kasety na kasetę.

Sokół (WWO, ZIP Skład) i Pono (Zipera, ZIP Skład) zaczynali w połowie lat dziewięćdziesiątych. Pojawiali sie jako TPWC na płytach DJ Volta i różnych składankach. Dziś po 11 latach nagrywają pierwszy album w duecie. Zaczynali undergroundowo, nagrywając kawałki w małym, nieprofesjonalnym studyjku Indigo na tyłach sklepu muzycznego z pomocą Karola i Bogusza Jr. Robili to dla siebie, ale kawałki szybko rozeszły sie w Warszawie – wtedy jeszcze bez internetu, przegrywane z kasety na kasetę. Szybko zostali zauważeni i już chwilę po nagraniu pierwszych kawałków zagrali support przed RUN DMC. Następnie założyli wraz z przyjaciółmi legendarną Warszawską hiphopową ekipę – ZIP Skład. Po wydaniu w 1999 roku pierwszej i jak dotąd jedynej płyty ZIP Składu – „Chleb powszedni”, powstały Zipowe projekty w mniejszych składach. Pono, Fu i Koras wypuścili dwie płyty („O.N.F.R” i „Druga strona medalu”) projektu Zipera, z łatwością podbijając listy kawałkami „Wir wydarzeń”, „Bez ciśnień” czy „Do roboty” z Muńkiem Staszczykiem z T.Love. Tymczasem Sokół z Jędkerem i DJ Deszczu Strugi stworzyli znany projekt WWO (W witrynach odbicia / W Wyjątkowych Okolicznościach), który wydał 4 albumy („Masz i pomyśl”, „We własnej osobie”, „Witam was w rzeczywistości” i „Życie na kredycie”). Pono wydał też dwie świetnie przyjęte płyty solowe („Hold” i „Tak to widzę”), a Sokół wziął udział w wielu innych nagraniach między innymi z Michałem Urbaniakiem, kubańską grupą Los Sicarios, Kapelą Czerniakowską i Anią Szarmach, Jankiem Młynarskim oraz Foxem na 15 Minut Projekt.

SOKÓŁ FEAT. PONO
W 2006 roku Sokół zaczął nagrywać pierwszy materiał solowy, jednak po wielu spotkaniach i długich nocach imprez zapadła decyzja, że Pono dogra się do kawałków Sokoła i powstanie płyta Sokół feat Pono. Utworów powstało tyle i materiał był tak zróżnicowany, ze szybko okazało sie, że trzeba wydać dwie płyty. Pierwszy album – bardziej nowoczesny, inny od dotychczasowych nagrań raperów – ukazał w 2007 roku. Druga płyta zaplanowana jest na połowę roku 2008 – będzie spokojniejsza oraz bardziej klasyczna.

TERAZ PIENIĄDZ W CENIE
Sokół i Pono nadają płycie tytuł „Teraz pieniądz w cenie”, co jest szyderczym nawiązaniem do konsumpcyjnej rzeczywistości oraz skrótu TPWC. Płytę produkują muzycznie między innymi: Kanadyjczyk Brall czy świetny producent niemiecki Shuko, znany ze współpracy z takimi wykonawcami jak WWO, Bubba Sparxxx, Heltah Skeltah, Ol Kainry, Azad, czy Seryoga. Niemcy zdominowali zresztą stronę producencką tego albumu. Trzej kolejni to rewelacyjny producent PH7, a także ultranowocześni Craig Dice i DJ Menez z formacji BBS. Płytę Sokół feat. Pono produkują tez: serbski newcomer – J Cook z Belgradu, znany ukraiński DJ i producent Max Cherny, młody i zdolny producent z Warszawy Robson, znany już z wielu albumów Prosto Czarny Hi Fi, Marko z Czech a także popularny krakowski DJ i producent Robert M., który na co dzień zajmuje sie muzyką electro i house, a jego bit jest fuzją stylów wzorowaną na polskich hitach z lat 80’tych.

FRANEK KIMONO, MISIEK KOTERSKI I WSZYSCY SŁOWIANIE
Największą niespodzianką na płycie jest utwór „W aucie” produkowany właśnie przez Roberta M. Cały nagrany jest w stylu i z udziałem Franka Kimono. To spektakularny powrót tej kultowej postaci na płycie jednych z najbardziej szanowanych polskich raperów. Gospodarze projektu – Sokół i Pono – mówią, ze odział Franka Kimono w nagraniu tego kawałka był dla nich ogromnym zaszczytem. Ten kawałek będzie niespodzianką zarówno dla fanów hip hopu, jak również dla wielbicieli nagrań Franka Kimono. Drugim nietypowym gościem jest Misiek Koterski. Pojawia sie w kawałku „Janek Pożycz”, gdzie użycza głosu postaci namolnego Janka, w kółko powtarzając „pożycz mnie dwóch stów”. Trzecim i ostatnim utworem na płycie nagranym z gośćmi jest 9 minutowy banger „Nie lekceważ nas” z odziałem raperów z niemal wszystkich krajów słowiańskich: Polski, Rosji, Ukrainy, Białorusi, Bułgarii, Czech, Słowacji, Bośni, Macedonii, Słowenii, Serbii i Chorwacji. Brakuje jedynie reprezentanta Czarnogóry. Pozostałe utwory nagrane są wyłącznie przez Sokola i Pono z pomocą śpiewającej Martiny.

DESZCZU STRUGI, SOUND AND MORE, JG MASTER LAB I PIOTR SIKORA
Płyta Sokół feat. Pono “Teraz pieniądz w cenie” jest stuprocentowo profesjonalnym wydawnictwem. Nagrania odbyły sie w studiach Żyzne Pole i Iziphonics w Warszawie oraz Big Dropz Recordingz w Nowym Jorku. Głównym realizatorem sesji studyjnych był niezastąpiony DJ Deszczu Strugi z WWO. W kolejnej fazie materiał został profesjonalnie zmiksowany przez Rafała Smolenia na analogowym stole AMS-Neve VRL w Sound and More Studio w Warszawie – uważanym nie bez powodu za ścisły top Europy Środkowej. Na końcu masteringiem albumu zajął się Jacek Gawłowski w swym znanym studio JG Master Lab. Z całą pewnością jest to pierwszy tak starannie przygotowany album hiphopowy w Polsce. Jeśli dodać do tego, że okładkę projektowała ekipa Full Metal Jacket, a zdjęcia robił jeden z najbardziej znanych polskich fotografów Piotr Sikora, nie dziwi fakt, że na długo przed jakąkolwiek prapremierą sklepy zamówiły blisko 10 tysięcy albumów.