Partita
Zespół powstał w Warszawie we wrześniu 1966 r. z inicjatywy Janusza Kępskiego. Żeński kwintet wokalny, działający przy radiowym "Popołudniu z młodością", tworzyły uczennice średniej szkoły muzyczne w Warszawie. Formacja wykonywała początkowo transkrypcje utworów mistrzów muzyki klasycznej - m. in. J. S. Bacha, L. van Beethovena, A. Borodina, D. Scarlattiego i F. Chopina. Taki repertuar zarejestrowano na pierwszej płycie długogrającej.
Zespół powstał w Warszawie we wrześniu 1966 r. z inicjatywy Janusza Kępskiego. Żeński kwintet wokalny, działający przy radiowym "Popołudniu z młodością", tworzyły uczennice średniej szkoły muzyczne w Warszawie. Formacja wykonywała początkowo transkrypcje utworów mistrzów muzyki klasycznej - m. in. J. S. Bacha, L. van Beethovena, A. Borodina, D. Scarlattiego i F. Chopina. Taki repertuar zarejestrowano na pierwszej płycie długogrającej. Grupę tworzyły: Agata Dowhań, Jeanette Mandelman, Hanna Motyka, Danuta Szafnicka i Hanna Szaniawska.
W latach 1967-1968 grupa dwukrotnie wzięła udział w Festiwalu "Jazz Jamboree", towarzyszyła Mireille Mathieu podczas jej warszawskiego recitalu oraz uczestniczyła w koncertach na VI KFPP w Opolu (1968 r.). W 1969 r. Partita odbyła tournee ze Skaldami po USA i Kanadzie. Po powrocie do kraju rozpoczął się drugi etap kariery artystycznej grupy. Do zespołu dołączyły Magdalena Motyka i Jadwiga Konc, a nowym kierownikiem grupy został Leszek Bogdanowicz. "PARTITA" zmieniła styl, preferując lżejszy, pogodny repertuar. Formacja akompaniowała wielu wykonawcom w studio i na koncertach. Rok 1970 to kolejna zmiana stylu zespołu. Kierownictwo muzyczne objął kompozytor Antoni Kopff (eks-Respekt). Wraz z nim do "PARTITY" dołączyły Anna Pietrzak i Alicja Majewska. Wkrótce nastąpiła radykalna zmiana brzmienia zaspołu. W skład grupy weszli wokaliści: Bronisław Kornaus (eks-Leliwa), Andrzej Frajndt (eks-Bardowie Warszawscy) i Andrzej Zawadzki (eks-Heliosi). W ten oto sposób "PARTITA" stała się pierwszą na polskim rynku muzyki - rozrywkowej mieszaną, damsko męską grupą wokalną. W 1972 r. "PARTITĘ" tworzyli: Andrzej Frajndt, Bronisław Kornaus, Alicja Majewska, Anna Pietrzak i Agata Dowhań, którą na krótko wymieniła Wanda Borkowska (Alibabki) a następnie już na stałe Ludmiła Zamojska. Kolejne występy festiwalowe umocniły czołową pozycję zespołu /obok "ALIBABEK"/ wśród polskich grup wokalnych. Nowe propozycje formacji szybko zdobywały popularność. Kompozycję "Kiedy wiosna buchnie majem" wyróżniono podczas X KFPP w Opolu (1972), a rok później utwór "Dwa razy dwa" otrzymał jedną z głównych nagród tego festiwalu. Coroczne zmiany personalne nie miały większego wpływu na poziom artystyczny "PARTITY".
W 1974 r. z zespołu odeszła A. Majewska, rozpoczynając karierę solową. Na jej miejsce przyszli nowi wykonawcy: Ewa Jurkiewicz (eks-Gramine) i Marek Niedzielko (eks-Leliwa). W 1976 r.
w "PARTICIE" występowali: Anna Pietrzak, Jolanta Niewiadomska, Ewa Sośnicka (eks-Lipsony), Andrzej Frajndt, Wacław Masłyk i Ryszard Wagner. Na 10-lecie "PARTITY" wydany został trzeci album. Składały się nań nagrania radiowe zespołu, dokonane w różnych składach na przestrzeni kilku lat. Jubileusz uświetniony został uroczystym koncertem podczas MFP w Sopocie. Niedługo później z grupą rozstała się J. Niewiadomska. A. Pietrzak rozpoczęła karierę solową, R. Wagner podjął studia w PWSM, E. Sośnicka przeszła do grupy wokalnej "Aura" a A. Frajndt zaangażował się do amerykańskiego zespołu Up With People, by po powrocie z USA rozpocząć solową działalność piosenkarską. A. Kopff w 1977 r. założył grupę wokalną "Familia". 26 czerwca 1993 r. "PARTITĘ" reaktywowano na XXX KFPP w Opolu. Wystąpili wówczas: A. Pietrzak A. Majewska,
L. Zamojska, B. Kornaus, M. Niedzielko, A. Frajndt. Od tej chwili zespół ponownie koncertuje w kraju, odwiedza ośrodki polonijne, nagrywa nowe piosenki oraz występuje w popularnych a poświęconych jego dorobkowi artystycznemu programach telewizyjnych, takich jak "Szansa na sukces", "Od przedszkola do Opola", "Wideoteka dorosłego człowieka" czy "Jaka to melodia".
W 1997 roku "PARTITA" otrzymuje prestiżową nagrodę "Honorowego Srebrnego Asa '97"
a w 2000 roku Zakon Trójcy Przenajświętszej /tzw. Trynitarzy/ wyróżnia zespół Srebrnymi Krzyżami Zakonu za charytatywną działalność na rzecz potrzebujących pomocy dzieci. W 2003 roku "Polskie Nagrania" wydają płytę zwierającą największe przeboje grupy, zatytułowaną "Pytasz mnie co ci dam", za którą rok później zespół otrzymuje "Złotą Płytę". W 2004 roku Polski Klub Biznesu nagradza grupę Honorowym Srebrnym Medalem Akademii Polskiego Sukcesu.
W tym samym roku, jako grupa na co dzień związana z Warszawą, "PARTITA" otrzymuje kolejne zaszczytne wyróżnienie - "Warszawski Znak Jakości", przyznany za całokształt działalności. Rok 2007 przynosi "PARTICIE" jedną z najcenniejszych dla zespołu nagród - "Statuetkę PFRONU", przyznaną za wieloletnią opiekę artystyczną nad młodzieżą niepełnosprawną Ciechocińskiego Festiwalu Piosenki Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej. W tym samym roku kolejne zaszczyty - indywidualne Dyplomy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz "Honorowa Perła Polskiej Gospodarki", przyznana przez wydawnictwo "Polish Market" w dziedzinie "szerzenia wartości społecznych", uzupełniły "honory" otrzymane przez "PARTITĘ".
Ostatnim wyróżnieniem grupy jest przyznana we wrześniu 2009 roku, za całokształt działalności związanej z wydawnictwem - Nagroda Specjalna Polskich Nagrań "MUZA". Utwory dla zespołu pisali najbardziej renomowani i popularni twórcy polskiej estrady - Antoni Kopff, Jonasz Kofta, Janusz Kondratowicz, Marian Zimiński, Bogdan Olewicz, Janusz Kępski, Andrzej Kuryło, Jerzy Kleyny, Andrzej Bianusz, Jan Świąć i inni. Będąc jedynym na polskim rynku estradowym, czynnie działającym, wokalnym zespołem "tamtych lat", "PARTITA" dalej podtrzymuje dobre tradycje wielogłosowej sztuki estradowej, biorąc udział w wielu artystycznych przedsięwzięciach, tak w kraju jak i za granicą. "Obecnie "PARTITĘ" tworzą weterani grupy, wokaliści z najdłuższym, ponad trzydziestopięcioletnim stażem w zespole: Anna Pietrzak, Ludmiła Zamojska, Bronisław Kornaus
i Andrzej Frajndt. .